mandag 23. juli 2012

Ferdig fornuftsstrikk


Noen ganger må litt tvangsstrikking til for å fullføre et prosjekt.
Lillebror trengte en ny tynn ullgenser. En brukervennlig genser av det fornuftige slaget - men som med alle andre ting som er fornuftige så blir det fort kjedelig. Den stakkars genseren ble påbegynt i oktober i fjor med den intensjonen at det skulle bli en fin vårgenser til poden. Siden da har den mang en gang havnet nederst i stirkkekurven - under nye og spennende prosjekter.


Nå måtte jeg ta meg sammen og fullføre genseren. Da den største bøygen, ermene, var overkommet gikk det som en lek. Nå er den ferdig og jeg er veldig fornøyd. Mønsteret er fra Nøstebarn og som mange andre syns jeg mønstrenene derfra er litt korte og brede. Dette mønsteret er nok ekstra bredt tror jeg. La opp til størrelse 1 år og strikket lengde på bol og ermer etter størrelse 4 år og den er akkurat passe til snart-toåringen min. Garnet er et av mine favorittgarn, Silke-ull fra Nøstebarn. Det er mykere og mer slitesterkt en totråds merinoull fra Nøstebarn, noe som gjør at det havner over det på favorittlista. Skulle bare ønske det kom i flere farger. Dette ble en deilig lett og myk genser som fint kan brukes som innegenser på litt kalde dager.

Strikkefakta
Oppskrift: Rullegenser fra "Strikk til Nøstebarn"
Garn: Nøstebarn Silkeull i fargen Mokkabrun, Muldvarp og Lysblå
Størrelse: 2 år
Pinner: 3 mm og 2,5 mm til ribben
Endringer: Maskeantall til 1 år, lengde på ermer og bol til 4 år.



Søte fiskebeinsknapper i tre kjøpt på Etsy
Da kan jeg stryke ut en av tingene på vinterstrikk-lista mi og er fornøyd med det :-)

15 kommentarer:

  1. Her var det mye jeg kjente meg igjen i merket jeg :) Gutten min trenger tynne gensere han også, men jeg må jo innrømme jeg syns det er rasende kjedelig å strikke... Er vel på tide å ta seg i nakken siden vinteren nærmer seg med høye kneløft... Her vi bor har det forresten vært høstvær siden mars :) Nøstebarn har vel funnet ut at denne fasongen er litt ugunstig selv. Er vel derfor de kom med den som heter En helt enkel nøstebarngenser (el noe sånt)... Jeg er også glad i silkeull, men min mini kler så dårlig de fargene. Både han og jeg ser syke ut i for blasse farger. Ønsker mef noe sprekere! :) Lykke til videre med høstgarderoben :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja helt enig! Nøstebarn skulle absolutt kommet med noen sprekere farger! Var innom en butikk i dag hvor de solgte silkeull fra Askeladen, tror det er farger de har hatt hos Nøstebarn tidligere. Rasket med meg et hespe nydelig mettet grønn og et hespe sterk blå.¨

      Vi har ikke hatt så mye sommervær her heller. Håper august blir bedre:-)

      Slett
  2. Ull/silkeblandingen i garnet Fin fra du store alpakka kommer i mange fine farger, og er en av mine favoritter. Vet ikke hvordna det er i tykkelse ifht silkeulla til Nøstebarn?
    Til å være fornuftsstrikk så var genseren forresten kjempefin! Eller...den er jo kjempefin uansett, da :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Fin er et deilig garn! Litt tykkere enn silke-ull fra Nøstebarn men absolutt et alternativ:-)

      Slett
  3. Kjempefin genser! Enig i at mønsteret gir en veldig bred genser i forhold til lengde. Silkeulla er bare kjempefin! Har forresten fått 3 nøster av garnet Noble fra Holst garn. Det kjennes veldig mykt og fint ut! Jeg kan ta det med på jobb, så får dere kjenne på det Ü

    SvarSlett
    Svar
    1. Jaaa ta det med på jobb så vi kan kose litt med det:-) Ha en fin siste rest av ferie så sees vi snart:-)

      Slett
  4. Fine farger :) Begynte på en sånn i går selv :) Har lagt opp størrelse 4 og strikker lengde 6, men kanskje eg burde gått opp enda en størrelse i lengde når eg ser din genser :/

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:-) Ja denne oppskrifta er liksom ekstra kort og bred men når jeg ser på målene virker det som det er verst på de små størrelsene.

      Slett
  5. Genseren ble veldig fin, likte fargekombinasjonen! Jeg synes generelt strikkeoppskrifter på gensere, både fra Sandnes garn, Nøstebarn m.fl ofte er korte og brede-kanskje fordi oppskriftene ble laget i en tid det var moderne med slik fasong?

    SvarSlett
  6. Ja tror det må være slik! Legger ALLTID på ekstra lengde på de "klassiske" oppskriftene. Syns det er mye mer praktisk med en smal genser under utetøy enn en vid klumpete en.

    SvarSlett
  7. Hm... har noe silkeull liggende - kanskje det må bli en aldri så liten genser?? Flott fargevalg til gutten din!

    Enn så lenge har jeg maks 2 prosjektsregel; et kafè strikk og et som krever mer konsentrasjon... da må de bli ferdig før jeg "får" begynne på noe nytt;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flink du er å holde deg til to prosjekter! Jeg hadde også en slik regel en gang i tiden - men det har sklidd ut:-/

      Slett
  8. Deilig med sånne tynne ullgensere! Det tar litt lenger tid å strikke, men det får man jommen igjen i brukstid.

    SvarSlett
  9. Gammelt innlegg, men dumpet innom via google og må bare kommentere de herlige knappene på denne genseren - supersøte! Synes genseren ble kjempefin, for øvrig. Tror jeg må begynne å bla gjennom gamle innlegg her, for du og du så mye flott du har lagd, og så inspirert jeg blir av bildene dine! Jeg bør vel komme meg på Instagram, skjønner jeg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for en sånn koselig kommentar :) Nå kjente jeg faktisk blogginspirasjonen komme! Jeg er ikke ferdig med blogginga - må bare finne litt tid til å skrive innlegg.

      Slett